sunnuntai 16. tammikuuta 2011

Prason olkkarista

Koh Tao

Koh Taolta

Prasop ja takana meidän opettajamme Päivi

Elias Sukeltajana

Elias kamppailee rekulaattorin kanssa
Heippa kaverukset!

Tässä tulee kuulumisia matkan varrelta, taitaa tulla enemmän Eliaksen käsialaa ja värikynän väritystä.

Pari viikkoa on hurahtanut ja on ollut kokoajan kaikenlaista puuhastelua, joten blogin kirjoittelu on vähän jäänyt(+tosi huonoja nettiyhteyksiä). Oon yrittänyt ussuttaa Teroa kirjottamaan tätä, koska sillä on kynä paremmin halussa kun mulla, mutta Tero on laiska paska eikä se jaksa kirjotella. Bangokissa ei kauaa viihdytty. Yritettiin tehdä jotain ostoksia Kaos san roadilla, mutta siellä oli niin ahdistavaa tyrkytys meininkiä, joten lähdettiin jo parin päivän päästä kohti etelää.

Bangkokista lähdettiin ilta junalla Pracuap Kiri Khaniin, ja junasta pois hypättyämme(noin klo 2 yöllä) kuulimme juna-aseman virkailijalta, , että varaamamme hostelli sijaitsi aivan toisessa kaupungissa 60 km etelämpänä. Joten jouduimme viettämään yhden yön ylihintaisessa turisti hotellissa.

Seuraavan päivänä jatkoimme pikkubussilla Bank ruttiin, jossa sijaisi jo aikaisemmin varaamamme hostelli. Bussiasemalla kieltäydyin maksamasta 200 batia 10 km matkasta hostellille, mutta jo kymmenen minuutin päästä skootterimies pysähtyi poikansa kanssa, tarjoten meille ilmaista kyytiä rannalle. Skootteri ja pojat olivat kovilla, kun ajoimme neljä päällä ja minä yritin vielä jaksaa kannatella kahta rinkkaa sammalla yrittäen olla putoamatta kyydistä. Majapaikkamme olikin aika pahasti piilossa, joten jouduimme ottamaan vielä toisen kyydin ennen kuin pääsimme majapaikkaamme (loppujen lopuksi olimme pulittaneet 100 batia kahdesta kyydistä, mutta onneksi kiskurimiehet eivät saaneet niistä batiakaan).

Vietimme pari päivää rantalomaa vanhojen sakemannien suosimassa lomamestassa, joka sijaitsi käytännössä keskellä ei mitään. Bungalovimme oli mukava, mutta aloimme pikkuhiljaa tajuta että thaikut suosivat nukkumisalustoina hyvin kovia materiaaleja, jotka muistuttavat ominaisuuksiltaan hyvin pitkälti länkkärien teiden rakennuksessa käyttämiä materiaaleja(kuten asfaltti ja betoni). Sänky oli kuitenkin todella mukava verrattuna Prason sänkyyn, josta olimme vielä reissun tässä vaiheessa autuaan tietämättömiä. Lemmikkinä meillä oli bungalivin välikatossa pilleksivä 50cm pitkä gekko, joka öisin alkoi huutelemaan epätoivoisena parittelukumppanin perään, mitä me kaikki haluisimme tehdä, mutta lojaaleina muita nukkujia kohtaan yritämme kuitenkin olla tekemättä.

Bankrutista menimme Chumponiin, josta otimme yö laivan Koh Taolle, jonne Prasop oli viikkoa aiemmin asettunut taloksi. Kaljottelevat saksalaisnuoret kiusasivat hieman nukkumista laivalla. Rantauduimme Koh Taon satamaan ennen auringon nousua, josta Prasop keikkasi meidät skootterillaan. Ajatuksemme oli viipyä ehkä muutama päivä Taolla, maaten ehkä rannalla ja ehkä jotain pientä snorklailua. Ensimmäisenä iltana eksyimme sukeltajien sukellus karkeloihin, josta Tero voitti arpajaisten pääpalkintona olleen märkäpuvun. Seuraavan päivänä asiaa hieman mietittyämme päätimme osallistu sukelluskurssille, joka oli ehkä hieman kallis reissu budjettiamme ajatellen(9500 batia n.230€). Sukellus kurssi oli todella hieno kokemus. 20 metriä Taon päärannalta alkoi koralliriutat, jotka olivat täynnä avaraluonnosta tuttuja mitä ihmeellisempi kaloja ja koralleja. Viimeisenä sukelluspäivn teimme kaksi yli 40 minuutin sukellusta aina 18 metrin syvyyteen asti. Tero sai pienen flunssan sukellusten jälkeen. Lähdimme illalla Prason ja Rikun(sukelluskaveri) kanssa vähän radalle, kuolaamaan söpöjen thaikkutyttöjen ja mukavien surffi/sukellustyttöjen perään. Koh taolla oli paljon turisteja, mutta todella vähän kaupustelijoita ja aika paljon nuorta porukkaa sukeltajia yms, mikä oli todella positiivista.

Aamuyöstä rantauduimme Prason ja Teron kanssa Surat thaiin, josta matka jatkuu kohti etelää.

1. Oon alusta asti arvuutellut, että mitä tuossa ensimmäisen blogimerkinnän Tero-istuu-junassa kuvan pinkissä pussissa on?

Pitäkää lippu korkealla ja ihosyöpä loitolla :)

-Emilia ja Gamiko

2. Varmaan jotain huumeita, ei vaan :D

Thaimaasa ihmiset tykkää vetää tommosista pusseista kaikennäköisiä juomia jääpalojen ja pillin kera. Mutta toi pussi oli kyllä jäänyt tohon joltain toiselta..

Lippu on korkealla, mutta ihosyöpä on varmaan jo tullut :)